Author Archives: karls00o

Norrut 2019

Norrut 2019. En bok om min och Pontus vandring från Kvikkjokk till Saltoluokta i Juli 2019. Klicka på länken: Norrut 2019_V1.3

Ekön 2018-06-03

Fortsätter att vänja mig med packning och att vandra lite längre sträckor.  Det var en vacker men mycket varm söndagskväll, 25-30 grader, perfekt för en promenad med grova kängor och vandringskläder. Ekön ligger i sjön Dovern och är ca 1,6km … Continue reading

Posted in Ekön, Finspång, Finspångs sjöar | Leave a comment

Mäseln runt 2018-05-28

Kvart över tre på morgonen ringde klockan.  Upp och sätta på bryggaren och borsta tänder medan kaffet blir klart.   Fyller på i termos och vattenflaska och packar ner i foto-ryggan och går hemifrån strax för kl fyra. Syftet är … Continue reading

Posted in Finspång, Finspångs sjöar | Leave a comment

Mauritius – Mars 2018

I februari fick vi höra om gemensamma bekanta som rest till Mauritius på semester och blev nyfikna på landet.  Det dröjde inte lång stund innan vi bokat en resa åt oss själva och den 19 mars var det dags för … Continue reading

Dag, 6, 7 och 8

Ja då var man tillbaka i Gåxsjö för att sova och ha en vilodag innan sista etappen till Åkersberga för att gosa med barnbarnen. Jag reste från Stora Sjöfallet efter frukost med sikte på Gällivare för ett nytt försök att … Continue reading

Posted in Norrut 2017 | Leave a comment

Dag 5 – Stora Sjöfallet

Vaknade tidigt och gav mig ut på en promenad i riktigt stenig terräng målet var att se Stora Sjöfallet eller det som är kvar efter reglering och utbyggnad av vattenkraften.  Jag hann inte ända fram för då skulle jag missa … Continue reading

Posted in Planering | Leave a comment

Dag 4 – Stora Sjöfallets Nationalpark

Startade min vana trogen vid fem tiden från Jokkmokk med sikte på Stora Sjöfallets Nationalpark.  Utefter vägen finns det mycket strörenar som inte är ett dugg rädda för bilar så man får vara på sin vakt hela tiden. Så småningom … Continue reading

Posted in Norrut 2017 | Leave a comment

Dag 3 – Jokkmokk

Nu sitter jag på Jokkmokks vandrarhem efter en lång dag på vägen.  Reste från Tärnaby redan vid fem på morgonen och det var strålande solsken hela vägen vilket inte är ett önskeväder för en naturfotograf. Det är långa raka … Continue reading

Dag två – Genom Norge till Tärnaby

Startade tidigt från stugan, i Gåxsjö, med målsättningen att stanna efter några timmar, för att laga frukost.  Jag körde mot Valsjöbyn för att fortsätta in i Norge mot Namnskogan.  Det dröjde inte länge innan det började att regna och bli … Continue reading

Första etappen första dagen

Startade kl 05:00 för första etappen som blev, att köra 78 mil, till Gåxsjö i norra Jämtland där jag skall tillbringa natten i en lånad stuga.  Förutom fika och matstopp så blev det att köra mest hela tiden.  Det blev … Continue reading